Alfrink college

Thuis op het Alfrink College

Het Alfrink is een gezellige school met goede voorzieningen en veel activiteiten. Op het Alfrink College krijg je alle kansen om te doen waar je goed in bent.

Sfeer

Het Alfrink is een katholieke school. Respect en een goede sfeer zijn belangrijk voor ons, daar besteden we veel aandacht aan. Bij ons mag je zijn wie je bent. Niet iedereen is hetzelfde, maar we staan wel open voor elkaar. Daar hoort pesten natuurlijk niet bij. Tijdens de mentorlessen staan we onder meer stil bij de gevolgen van pesten.

Iedereen doet ertoe bij ons op school. We helpen elkaar om goed te leren en we letten op ieders welzijn en gezondheid. We staan klaar voor anderen. Tijdens onze goede-doelenactie die we elk schooljaar houden en tijdens de maatschappelijke stage die iedere leerling doet.

Activiteiten

Op het Alfrink doen we graag dingen samen. We houden dans- en toneelvoorstellingen, vieren de christelijke feestdagen, organiseren sporttoernooien en debattoernooien, hebben een schoolkoor en schoolband en organiseren discoavonden, zoals ons knallende slotfeest met een bekende artiest voor de hele school. Dat is nog lang niet alles en elk jaar komen er nieuwe activiteiten bij.

Ons gebouw

Goed onderwijs hoort thuis in een mooi, licht gebouw. Zo’n gebouw heeft het Alfrink College. Fijne (practica)lokalen, uitstekende sportfaciliteiten, een grote mediatheek, een collegezaal en studieruimte, wifi waar je blij van wordt en goede ICT-voorzieningen. Ook prettig: we zitten met havo, vwo en tto onder één dak. Duurzaamheid is een belangrijk thema in ons onderwijs. Ons schoolgebouw verduurzamen we ook, bijvoorbeeld door het verbeteren van de ventilatie.

"Het Alfrink is een goede en gezellige school. Je voelt je bij ons snel thuis. Wij zijn dé havo/vwo-school van Zoetermeer en bieden ook tweetalig onderwijs aan op beide niveaus. We helpen je om actief te leren in de les, maar ook met praktische en uitdagende projecten. De MacBook helpt daarbij. Hierdoor is school niet alleen leerzaam, maar ook leuk! Daarnaast kun je kiezen voor Alfrink+ met extra verdieping op het gebied van sport, techniek, taal of toneel. Bij ons op het Alfrink wordt iedereen uitgedaagd!

Philip de Vries, rector

De naam Alfrink

Onze school is genoemd naar Bernardus Alfrink. Hij was een belangrijke leider (kardinaal) in de katholieke kerk. Alfrink zette zich in voor vrede en rechtvaardigheid. Hij zei wat hij dacht, ook als anderen het er niet mee eens waren. Alfrink leefde van 1900 tot 1987. Dit zei hij over onderwijs: “Een mens is meer dan alleen maar weten.” Want leren is belangrijk, maar het gaat ook om goed met elkaar leren samenleven. En dat doen we op het Alfrink College.

Gezond eten en drinken

Als je gezond leeft, zit je lekkerder in je vel en presteer je beter op school. Daarom kun je in onze schoolkantine gezonde keuzes maken. Het ontdek-concept van Van Leeuwen Catering toont aan dat gezond eten en drinken ook heel lekker en betaalbaar is. Het Alfrink College is hard op weg naar de gouden medaille van het Voedingscentrum. Daarvoor moet het kantine-aanbod voor tachtig procent bestaan uit producten met goede voedingsstoffen.

Organisatie

Op school heb je het meest te maken met je mentor en de andere docenten. Zó ziet de complete organisatie eruit.

Rector

De leiding van de school ligt bij de rector. De rector is tegelijk ook bestuurder van de Kardinaal Alfrink Stichting. De Raad van Toezicht houdt toezicht op de school.

Personeel

Onze conciërges zorgen voor een mooie, veilige school. Onderwijs- en lesassistenten helpen in de lessen. Roostermakers laten de lessen op elkaar aansluiten. En zo zijn er nog meer helpers achter de schermen, zoals afdelingsassistenten en de schooladministratie. Jaarcoördinatoren en afdelingsleiders zorgen dat alles goed georganiseerd is. Zo kunnen de docenten zich concentreren op het onderwijs. Want ons doel is dat jij zo goed mogelijk kunt leren.

Dagelijkse leiding

De school wordt in de dagelijkse praktijk geleid door het managementteam (MT). In dit team zitten drie leden van de kerndirectie en vijf afdelingsleiders.

Goed bestuur

Goed onderwijs vraagt om een organisatie waar docenten en het managementteam goed met elkaar samenwerken. De rector zorgt voor ruimte en voorwaarden die de mensen in de school nodig hebben om hun werk te kunnen doen. Dat doet een rector niet alleen. De rector werkt samen met de Raad van Toezicht, de andere leden van de kerndirectie, de afdelingsleiders, de toezichthouder kwaliteitszorg, de docenten en de medezeggenschapsraad. Lees meer in de documenten onder 'Goed bestuur' op de pagina 'Documenten'.

Kerndirectie

dhr. drs. P.M. de Vries, MEL: rector-bestuurder
mw. drs. S.W.C. Dekker: conrector onderwijszaken
dhr. W.J. Grootveld: conrector financiën en organisatie, plaatsvervangend rector

Afdelingsleiders

dhr. J.P. Hendricks, MSc: onderbouw havo/vwo
dhr. J.L. van Es, MA: onderbouw tto
dhr. drs. S.F. Koelewijn: bovenbouw havo
mw. M.N.P. Devilee: bovenbouw vwo
dhr. drs. M.A. de Haas: bovenbouw tto

“Op het Alfrink zijn allerlei activiteiten te doen, dat is een leuke toevoeging. Het maakt het onderwijs uitdagend. Iedereen heeft een andere mening en daar leer je van. Bij je mentor kan je alles kwijt, of er nou thuis iets is of op school.”

Jasmine Sayed, 3 havo